عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اهنمای گردش گری استان لرستان و اراک و آدرس lorestangardi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 91
:: کل نظرات : 85

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 36
:: بازدید ماه : 242
:: بازدید سال : 2939
:: بازدید کلی : 36024

RSS

Powered By
loxblog.Com

جمعه 31 مرداد 1393 ساعت 20:37 | بازدید : 337 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )
نکات مهم درباره ی رانندگی و محافظت از خودرو در ایام سفر 3
تاریخ : جمعه 31 مرداد 1393
 
نظر بدهید

هنگامیکه رانندگان در زمان حرکت در جاده ها مواجه با خطوط ترکیبی ممتد و مقطع می گردند فقط رانندگانی که در سمت خط مقطع هستند می توانند با احتیاط از روی آن عبور نمایند.

مفهوم خط کشی ممتد مدخل تقاطع در خیابان های فرعی این است که رانندگان باید قبل از آن توقف کامل نمایند و سپس با احتیاط و رعایت حق تقدم وارد راه اصلی شوند.

رانندگان هنگام مواجه شدن با خطوط ممتد عرضی در تقاطعها باید قبل از خطوط مزبور (خط ایست) توقف نموده و گذرگاه را برای عبور عابرین پیاده آزاد بگذارند.

اگر در حال نزدیک شدن به گذرگاه عابر پیاده هستید و عابرین منتظرند تا عبور نمایند باید سرعت را کاهش داده و آماده توقف در پشت خط ایست بشوید.

توقف وسایل نقلیه روی خط عابر پیاده ممنوع است.

عبور کردن و ایستادن روی خطوط زرد رنگ زیگزاگ حاشیه راهها ممنوع است.

 



:: موضوعات مرتبط: روزانه و روزمره , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جمعه 31 مرداد 1393 ساعت 20:36 | بازدید : 328 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )
نکات مهم درباره ی رانندگی و محافظت از خودرو در ایام سفر 1
تاریخ : پنج شنبه 30 مرداد 1393
 
نظر بدهید
2- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که میخواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل اینکارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا میکشم)

3-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین تیونینگ تاک به کرات دیده شده که افرادی خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم ازشان میپرسی واسکازین را تا به حال تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض داردکه تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومترتعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد

4-تعویض یکبار در میان فیلتر روغن:گاها دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض میکنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده میکنند.ابن کار باعث میشود فیلتر عمل تصفیه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا متوجه میشویم اگر هربار فیلتر را عوض میکردیم و فیلتر مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه تعمیر موتور وصرف وقت جلوگیری میشد

5-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می آورددرجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.

6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان:چندی پیش یک آزمایش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40 درصدباز است کمتر است.

7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک:این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.

8- گرفتن ترمز وکلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود که متراژترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

9-با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن وبالعکس:بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

10-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگذاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.

11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور:این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها،نازل و پمپ آب آن میشود برای تامین این آب هم می توان از روش بالا استفاده کرد البته مایع های آماده هم در بازار هست .

12-سنگین کردن بیش از حد خودرو:پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود حتی الامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

13-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم زیرا وجودباربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود

14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم خطرناک هست و در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشیند

15-استفاده از بنزین معمولی درخودروهای دارای مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ هانوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتالیستی است و با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

16-دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدم که فردی در موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و پس از اینکه به او توضیح دادم که سطح کیفی توتال 5000 sjاست و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است در انتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

17- استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد

18- خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است نه
بنزینی بیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد که به نوبه خود برای موتور ضرردارد.اگر خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل را خاموش کنیم سیستم فن اتوماتیک روشن میماند و نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست

19-تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.

20-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشتر میشود و به اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا راحت باشد (البته بعدا عکس درست نشستن را می گذارم)

21-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.

22-گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی انژکتوری:این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی فایده است.

23-پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان: زمانی که شما خودرویتان را مثلا در سمت راست خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی نکرده خودرویی با خودروی شمابرخورد کند شما مقصر حادثه شناخته میشوید.

24-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت:این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
 


:: موضوعات مرتبط: روزانه و روزمره , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جمعه 31 مرداد 1393 ساعت 16:4 | بازدید : 328 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )
نکات مهم درباره ی رانندگی و محافظت از خودرو در ایام سفر4(پژو206)
تاریخ : جمعه 31 مرداد 1393
 
نظر بدهید

   

ابتدا نکات اولیه نگهداری از این خودرو گوشزد می کنم .

1- تعویض روغن موتور با توجه به سطح کیفی توصیه شده توسط خودرو ساز  و شرایط کارکرد موتور ( مثلا اگر خودرو در شرایط سخت مثل جاده های خاکی و محیط های غبار آلود استفاده میشه و اگر موتور خیلی بیش از حد متعارف بهش گاز داده میشه روغن موتور رو زودتر عوض کنید).

از خرید روغن خارج از گرید کیفی توصیه شده در کاتالوگ خودرو خودداری کنید ، چون کاری جز آسیب به موتور خودرو و هدر دادن پول و سرمایه شما نتیجه ای در بر نخواهد داشت .

2- تعویض فیلتر هوا بسیار مهم و حیاتی هستش و این مهم میتونه علاوه بر حفظ سلامت موتور ، افزایش قدرت موتور و صرفه جویی در مصرف بنزین نتایج خوبی رو بدنبال داشته باشه . در هر صورت کوتاهی در این امر باعث احتراق نامناسب بنزین و ورود گرد و غبار هوا به موتور خواهد شد و همین غبار باعث سایش در دیواره سیلندر و رینگ و پیستون موتور خواهد شد و هزینه ها نگهداری و تعمیرات را افزایش خواهد داد  .

 دوره های تعویض با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ونحوه استفاده از موتور .

من شخصا فیلتر البرز یا همان (مان سابق) و یا فیلتر سرکان رو ترجیح می دم در هر صورت علامت استاندارد پارامتر مهمی در اعتماد سازی خواهد بود.

3- تعویض فیلتر بنزین در دوره های 20000 کیلومتری باعث نگهداری بهتر از سوزن های انژکتور و بالاتر رفتن عمر و کیفیت عملکرد سیستم سوخت رسانی میشه .

توصیه می کنم شخصا اقدام به تعوض این قطعه نکنید و به تعویض روغنی مجرب رجوع کنید چون سیستم سوخت رسانی یک سیستم تحت فشاره و احتمال خطر آفرینی وجود داره .

4- تعوض فیلتر کابین در کیفیت هوای ورودی به کابین و حفظ سلامت ایرکاندیشن ( مجوعه کولر و بخاری ) بسیار موثر و از ورود غبار به کابین و کثیفی رادیاتور داخل خودرو جلوگیری خواهد کرد .شرایط تعویض فیلتر کابین با توجه به میزان مصرف - البته با گرفتن باد از پشت فیلتر فقط برای یک مرحله استفاده مجدد امکان پذیر خواهد بود.

 5- مصرف بنزین سوپر بصورت مستمر در تمامی کلاس های 206 برای بالاتر رفتن قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت و حفظ سلامت کاتالیست اگزوز خودرو بسیار مهم خواهد بود  . اگر چه  در تیپ 2 کاتالیست اگزوز وجود نداره اما نکته ای که بسیار مهم هستش اینه که بنزین سوپر علاوه بر اکتان بالاتر و تمیزی و احتراق بهتر و کاهش مصرف سوخت باعث میشه قطعاتی مثل فیلتر بنزین - سوزن انژکتور و پمپ بنزین و مهم تر از همه عمر مفید موتور افزایش پیدا کنه و به موتور خودرو در شرایط سخت و دشوار فشار کمتری بیاد .ضمن اینکه اصلا فکر نکنید با پول بیشتری که برای خرید بنزین سوپر پرداخت میکنید سرمایه ای رو بدور میریزید چون این کار یک سرمایه گذاری بلند مدته .

6- کنترل باد لاستیک خودرو شما عامل مهمی برای افزایش عمر مفید لاستیک و کاهش مصرف سوخت هستش پس از کنترل باد لاستیک خودرو غافل نشوید ، ضمن اینکه به یاد داشته باشیم بالانس بودن تایرها میتونه عمر سیستم تعلیق رو بالاتر ببره و از خرابی زودهنگام دسته موتور و دسته گیربکس جلوگیری کنه و با رعایت این اصل می تونید در سرعتهای بالا در حدود 80 کیلومتر در ساعت سواری خیلی بهتری  از ماشینتون بگیرید.

7- برای بالاتر رفتن عمر باطری خودرو و خلاصی از خرابی زودرس اون بهتره به این نکات توجه ویژه ای داشته باشید . اول این که اگر از خودرو در دوره های طولانی استفاده نمی کنید حتما هر 2 یا 3 روز ماشین رو روشن کنید تا ماشین کمی درجا کار کنه فکر میکنم  5 یا 7 دقیقه کافی باشه . دوم اینکه در ترافیک سنگین شبانه چراغ های بزرگ ماشین رو خاموش کنید تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت فشار از باطری و دینام خودرو برداشته شود . سوم استفاده و یا تغییر در نوع قطعات مثل لامپ ها و یا لوازم جانبی دیگر خارج از توصیه های سازنده خودرو صرف نظر کرده و در سیستم برق خودرو دستکاری نکنید.چهارم از باطری اتمی ( دلکور و پوما اصل کره ای با توجه به تاریخ تولید باطری نهایتا 12 تا 18 ماه از تاریخ تولید باطری) استفاده کنید من تجربه ای در استفاده از باطری های اتمی داخلی ندارم اگر دوستان تجربه ای دارند من رو هم در جریان بزارن ممنون میشم .در استفاده از باطری آب اسید بدلیل خرابی زود  هنگام و خطرات نشتی آن بر روی رنگ خودرو اجتناب کنید .پنجم در  صورت بوجود آمدن هرگونه مشگل برقی حتما به برقکار حرفه ای و قابل اعتماد مراجعه  کنید .

 



:: موضوعات مرتبط: روزانه و روزمره , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جمعه 31 مرداد 1393 ساعت 16:2 | بازدید : 331 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )
نکات مهم درباره ی رانندگی و محافظت از خودرو در ایام سفر 2
تاریخ : پنج شنبه 30 مرداد 1393
 
نظر بدهید

بیشتر مواقع این فاصله به اندازه ای بزرگتر از طول یک اتومبیل می باشد.

بطور کلی:

یک راننده می بایست طوری رانندگی کند که در شرایط نرمال با اتومبیل جلویی ۲ ثانیه فاصله داشته باشد.

  یک یدک کش یا یک اتومبیل با کاروان همراه می بایست فاصله ایمنی را دو ثانیه بعلاوه ی ۱ ثانیه به ازای هر سه متر طول آنچه یدک می کشد، در نظر بگیرد. به عنوان مثال اگر اتومبیلی یک کاروان ۶ متری را یدک می کشد، ۳ ثانیه(خود اتومبیل) بعلاوه ۲ ثانیه اضافه (برای کاروان) یعنی ۵ ثانیه باید با اتومبیل جلویی فاصله داشته باشد.

:یادآوری:در شرایط ناپایدار جاده(برف، یخ، شن و ماسه یا هر جاده ای که لغزنده است)، فاصله خود را دوبرابر کنید. البته همانطور که می دانید بدترین نوع جاده، جاده های یخ زده است که باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشید.اگر وسیله نقلیه سنگینی نظیر کامیون را می رانید، فاصله خود را می بایست افزایش دهید.

استفاده از نقطه زمانی برای تنظیم فاصله:

برای تعیین فاصله با اتومبیل جلویی، یک نقطه در سمت چپ جاده را نشان کنید. مثل یک تیر برق یا یک تابلوی راهنما.

وقتی عقب اتومبیل جلویی از آن نقطه عبور کرد، بشمارید: هزار و یک، هزار و دو. این یعنی دو ثانیه.

اگر جلوی اتومبیل شما قبل از آنکه شمارش را به اتمام برسانید از آن نقطه رد شد، به معنی آن است که بیش از حد به اتومبیل جلویی نزدیک هستید. پس سرعت خود را کمی کاهش داده تا فاصله ایمنی زیادتر شود.

 

 



:: موضوعات مرتبط: روزانه و روزمره , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
پنج شنبه 30 مرداد 1393 ساعت 1:3 | بازدید : 352 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

از ویژگی های بارز و قابل توجه این مجتمع جاذبه های طبیعی آن از جمله 15 هکتار فضای سبز در میان تپه ای به ارتفاع 200 متر در جنوب غربی محوطه بوده و همچنین طراحی بسیار زیبا و منحصر به فرد هتل امیرکبیر که نمادی از معماری مدرن و اجرایی بسیار دقیق و چشم نواز از هنر ایرانی را دارا می باشد که به حق آن را به یک موزه تبدیل نموده است که خود عاملی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی مجتمع سیاحتی و تفریحی امیرکبیر شده است.

هتل پنج ستاره امیرکبیر:
هتل پنج ستاره امیرکبیر در دامنه ارتفاعات شهر اراک در مجموعه سیاحتی و تفریحی امیرکبیر در زمینی به مساحت 25 هکتار در محیطی آرام و دلنشین به شکل عرشه کشتی در تیرماه 1384 افتتاح گردید. ساختمان اصلی این هتل به مساحت حدودی 10000 مترمربع دارای 75 اتاق در 7 طبقه شامل اتاق های یک تخته، دو تخته، سه تخته و سوئیت های یک و دو خوابه می باشد.
 
 
 
(گالری تصاویر)
 
1.مجموعه ورزشی هتل
 
 
 
2.کافی شاپ
 
 
 
 
3.رستوران گلباران
 
 
 
 
4.تالار کوه نور


:: موضوعات مرتبط: هتل امیر کبیر اراک , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
چهار شنبه 29 مرداد 1393 ساعت 18:0 | بازدید : 292 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )


این لباس كه با فرهنگ اقوام لر پیوندی كهن و دیرینه دارد، دارای ویژگی های خاصی است كه بر اساس طبقه و شأن اجتماعی افراد طراحی و ساخته شده است. البته لباس مردان، زنان و كودكان لر از الگوی واحدی برخوردار است، اما رنگ و تزئیناتی كه روی آن قرار گرفته، تفاوت طبقاتی، سن و جنس افراد را نشان می دهد.

پیراهن، كلنجه، كت و گلونی اجزای تشكیل دهنده لباس زنان لر و پیراهن، شلوار، كلاه نمدی، گیوه، ستره و شال، لباس مردان لر است.
لباس هر قوم از منظر ناز و نیاز به وجود آمده است. بنا به این الگو لباس مردان لر از منظر نیاز و لباس زنان علاوه بر نیاز از منظر ناز طراحی شده است كه وجه نیاز در لباس ها بر وجه ناز ارجحیت دارد.

لباسی كه امروزه به عنوان لباس لری استفاده می شود، لباس اصیل لرستان نیست، لباس لری به مدت چند هزار سال كمترین تغییرات را به خود دیده است و تنها تغییر آن در دوران پهلوی بوده كه یقه لباس مردان (ستره) و چاك لباس زنان (كلنجه) و برخی نقش های آن دستخوش تغییراتی شد،ولی با این اوصاف لباس لری از معدود لباس های سنتی است كه باوجود تهاجمات فرهنگی دستخوش كمترین تغییرات شده است.

هر جزئی از لباس متناسب با فرهنگ و مردمان یك سرزمین طراحی و ساخته شده است، به همین علت نباید اجازه داد كه برخی از طراحان برای فروش بیشتر دوخته های خود، اصالت این لباس را كه هویت مردمان این سرزمین است از بین ببرند.
هر لباس در شرایط خاص به وجود آمده است، به عنوان مثال در گذشته های دور لرستان بسیار سردتر از امروز بوده و لباسی همچون ستره كه حدود 25 كیلو وزن دارد پوششی مناسب در مقابل سرماست، ولی در حال حاضر و به خاطر شرایط امروزی شاید نشود از این لباس سنتی استفاده كرد، اما میتوان برای حفظ اصالت و هویت، لباس محلی آن را در مراسم مختلف بویژه عروسی ها و در روز 14 آبان كه روز مراسم آیینی است استفاده كرد.

یكی از طراحان لباس محلی نیز می گوید: لباس های محلی و به خصوص لباس لری قدمتی بسیار دیرینه دارد و به نوعی زبان گویا و معرف یك قوم است.
 
معصومه ظهرابی می افزاید: با توجه به این كه اقوام لر در گذشته در نقاط مركزی زیادی از ایران سكونت داشتند، این لباس الگو و مدلی برای لباس دیگر اقوام این مناطق شده است. این طراح لباس تاكید می كند: یكی از مشكلات از بین رفتن محبوبیت این پوشش لباس بخصوص بین جوانان امروزی، بد نشان دادن لباس اقوام لر در سریال ها یا برنامه هایی است كه لباس را به صورت مندرس و نامرتب استفاده می كنند.

وی می گوید: 12سال است كه به عنوان طراح لباس محلی فعالیت دارم و با همكاری میراث فرهنگی توانسته ایم برخی از مشكلات موجود در طراحی لباس محلی و عرضه و ارائه آنها را كاهش دهیم، ولی عدم وجود مكانی برای عرضه و ارائه لباس ها و كمبود كارگاه از اصلی ترین مشكلات طراحان البسه محلی است. به گفته این طراح، بازارچه ای برای ارائه لباس محلی و احیای این لباس وجود ندارد و این یكی از دلایلی است كه باعث شده لباس محلی بختیاری در بسیاری از سایت های اینترنتی به عنوان لباس محلی اقوام لر معرفی شود.

 



:: موضوعات مرتبط: پوشش مردم لرستان(لباس لری) , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0